Тема: Прямокутна система координат. Відстань між двома точками площини із заданими координатами.
Мета: Повторити, узагальнити та систематизувати набуті в попередніх класах під час вивчення теми: «Прямокутна система координат» знання учнів; узагальнити і систематизувати вміння будувати точки із заданими координатами на координатній площині та знаходити координати точок за їх зображенням.
Працювати над засвоєнням учнями змісту теореми, що виражає формулу відстані між двома точками в прямокутній системі координат, а також способу її доведення. Сформувати в учнів уявлення про сферу застосування формули відстані між двома точками, вміння відтворювати вивчену формулу, записувати її відповідно до умови задачі, а також використовувати для розв’язування задач на обчислення.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на роботу.
ІІ. Етап. Перевірка домашнього завдання.
Зошити з домашнім завданням відкладіть на край парти, по закінченню уроку я їх зберу та перевірю домашнє завдання.
А зараз відкрийте роздані зошити, запишіть дату та класну роботу.
ІІІ. Етап. Формування мети і завдань уроку.
Запишемо тему, яку починаємо з вами вивчати «Декартові координати на площині». Над цією темою ми будемо працювати на протязі 10 уроків. В продовж вивчення теми поглибимо ваші вміння описувати прямокутну систему координат. Навчимося записувати і доводити формули координат середини відрізка та відстані між двома точками. Зумієте розпізнавати рівняння кола та прямої і навчитесь застосовувати вивчені формули для розв’язку задач.
В даній темі ми напишемо 2 самостійні роботи та підсумком буде контрольна робота.
Орієнтовні завдання контрольної роботи та вимоги до рівня підготовки традиційно вивішую вам на стенді. Ви можете в будь – який момент підійти та подивитися, що ви повинні знати та вміти.
На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з вами з великим відкриттям у математиці, яке здійснене найвидатнішим мислителем Франції Рене Декартом. Хто ж він Рене Декарт?
Декарт жив у 17 ст, але його ім’я і досі пам’ятають. От і я вам бажаю зробити в житті, щось таке щоб і ваше ім’я запам’ятали.
Основна його ідея полягає в тому, щоб примусити алгебру, якщо так можна висловитись, працювати на геометрію. Як вам відомо, алгебра має справу з числами та рівняннями, а геометрія – з лініями, точками, фігурами. Декарт знайшов спосіб зіставити з геометричними образами, образи алгебри, а потім,виконуючи над ними певні дії, уміти пояснити геометрично їх результати.
Можна сказати, що Декарт «перекинув міст», яким з’єднав алгебру з геометрією.
Щоб навчитись описувати геометричні фігури алгебраїчними виразами, потрібно сприйняти й усвідомити матеріал теми «Декартові координати на площині».
Частково з цією темою ви вже знайомі на уроках алгебри. Та люди навіть іноді не помічають, як два числа допомагають правильно і швидко орієнтуватися: квиток до театру містить інформацію про певний ряд і номер місця. Залізничний квиток – про номер вагона і номер місця. На полі шахівниці місце будь – якої фігури вказується також двома числами, наприклад, b4, перше з яких позначено буквою b. Це саме ми бачимо коли граємо в гру «Морський бій».
ІV. Етап. Історична довідка.
Група учнів одержала випереджальне завдання про історію «відкриття» прямокутної системи координат і вони зараз нам представлять свої дослідження.
Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку: «Прямокутна система координат на площині. Відстань між двома точками з заданими координатами.» (Записати в зошиті)
Мета уроку: повторити та систематизувати відомості про систему координат, та дослідити можливість визначення відстані між двома точками через їхні координати в прямокутній системі координат.
V.Етап. Актуалізація опорних знань учнів.
Робота усно.
- - На якому з наведених рисунків зображена координатна пряма?
Малюнок В.
- А чому малюнок А не є координатною прямою?
(На ньому не має одиничного відрізку)
- А малюнок Б?
(Не має напрямку)
- Отже, які умови потрібні для того,щоб промінь був координатною прямою?
(Початок променя, напрямок, та одиничний відрізок)
- Прочитайте запис:
М (5;3);
Р (-5; 0);
О (0; 0)
- Визначте координати точок:
А (-2; 2), В (-1; -4), С (0; -2),
Д (3; 4), Е (0; 0), F (4; 2),
К (4; 0), М (-3;0), Р (3; -2)
4. Визначте невідомі координати вершин прямокутника АВСД
А) А (0;0)
В (0;4)
Д (6;0)
Б) В (-5;3)
Д (5;1)
В) В (2; 6)
Д (10; -2)
- Знайдіть координати точки С
А) С(-1; -1)
Б) С(3;2)
А) Б)
- Точка належить ІVчверті. Які вона має координати за знаком?
( х > 0, у < 0 )
А якщо в І -?
( х > 0, у > 0 )
В ІІ чверті?
(х < 0, у > 0 )
А в ІІІ чверті?
(х < 0, у < 0 )
Цю тему можна зустріти і на зовнішньому незалежному оцінюванні. Ось ви бачите деякі завдання.
1. В яких точках перетинаються графіки функцій? Виберіть правильну відповідь.
А (2;2)
Г (-2;-2)
2. Із запропонованих точок виберіть ті, через які проходить графік даної функції.
В (1;0)
Г (3; -2)
Д (-3;4)
- Зверніть увагу на ось це завдання.
|
|
Яка фігура накреслена на малюнку?
- Який трикутник?
- Як називаються сторони даного трикутника?
- Що нам відомо в задачі?
|
Що знайти?
- Як можна знайти гіпотенузу?
- Чому дорівнює гіпотенуза?
(АС = 10)
Отже, підведемо підсумок.
- Як розташовані вісі координат відносно одна одної?
(Перпендикулярно)
- Як називається горизонтальна?
(Вісь абсцис)
- Як називається вертикальна?
(Вісь ординат)
- Як називається точка перетину?
(Початок координат)
- Як називаються координати точки?
(Абсциса та ордината)
- Що таке прямокутна система координат?
(Це дві взаємно перпендикулярні прямі, на яких вибрано початок відліку, одиничний відрізок та додатній напрямок)
Задача № 413(3)ст..88 (письмово)
Розв’язок задачі: (Дитина спочатку ставить на координатній площині точки та їх з’єднує і повідомляє, що вісь ординат даний відрізок перетинає, а вісь абсцис – ні.)
Вчитель:
- А якщо не креслити координатну площину? Чи можливо без малюнка розв’язати дану задачу? (Так)
Вісь У розбиває площину на дві півплощини. В одній півплощині абсциси точок додатні, а в другій – від’ємні.
Письмово в зошиті:
Оскільки абсциси точок А і В протилежних знаків, то точки А і В лежать в різних півплощинах. А це означає, що відрізок АВ перетинає вісь У.
Вісь Х розбиває площину на дві півплощини. В одній півплощині ординати точок додатні, а в другій – від’ємні.
Письмово в зошиті:
Оскільки ординати точок А і В одного знаку, то точки А і В лежать в одній півплощині. Відрізок АВ не перетинає вісь Х.
Задача. А зараз знайдіть відстань між парами точок, зображених на рисунку:
А) СО - ? (3 од. від.)
ВО - ? (4 од. від)
СВ - ? (7 од. від)
Б) СМ - ? (2 од. від)
СК - ? (4 од. від)
А як же знайти відстань СА або СВ із заданими координатами?
VІ Етап. Пояснення нового матеріалу.
Отже, дослідимо можливість визначення відстані між двома точками через їхні координати в прямокутній системі координат.
Письмово в зошиті
Дано: А (х1; у1)
В (х2; у2)
Знайти: АВ (виразимо відстань між
точками через координати цих точок)
Розв’язання
Розглянемо спочатку випадок, коли х1 ≠ х2 і у1 ≠ у2.
Проведемо через точки А і В прямі, паралельні осі координат і позначимо через точку С точку їх перетину.
- Яка фігура утворилася?
- Який трикутник?
- Як називаються сторони трикутника?
- Як знайти гіпотенузу?
Відстань між точками С і В дорівнює Іх1- х2І, а відстань між точками А і С дорівнює Іу1- у2І
За т. Піфагора АВ2= ВС2+АС2
Отже, АВ2 = (х1- х2)2 + (у1- у2)2
Хоча формула для відстані між точками виведена у припущенні х1≠х2 і у1≠у2, вона залишається правильною і для інших випадків. Справді, якщо х1 = х2 , у1≠ у2, то відстань між точками дорівнює Іу1- у2І. Такий самий результат дістанемо і за формулою. Аналогічно розглядається випадок, коли х1 ≠ х2 і у1 = у2. Якщо х1 = х2 і у1 = у2, то точки А і В збігаються і за формулою відстань між ними дорівнює 0.
Іноді відстань між точками позначають d2 = (х1- х2)2 + (у1- у2)2
VІІ Етап. Засвоєння нових знань і вмінь. Письмово в зошиті
Задача № 415(3)ст..88
Застосування вивченої формули можливо не тільки у випадках, коли вказано на необхідність обчислення відстані між двома точками (довжини відрізка), але й у випадках, що передбачають обчислення довжин відрізків для доведення певних геометричних фактів.
Задача № 418(3)ст..88
VІІІ Етап. Рефлексія
- У якої з точок неправильно позначені координати?
А (2;3); В (3;1); С (-1;2); D (-2;2); Р (0;-3); К (-2;-1)
( Це точки D та Р)
- Знайди помилки.
А (-145;200) - ІI чверть
В (358;- 422) - ІII чверть
С (218;6203) - І чверть
D (- 139;- 247) - ІV чверть
Е (-371;2108) - ІI чверть
К (953;-712) - ІV чверть
М (-37401;- 40732) - ІII чверть
( Це точки В та D)
- Яке з тверджень неправильне?
А) Якщо т. А лежить на осі ординат, то її абсциса дорівнює 0.
Б) Якщо т. А збігається з початком координат, то її обидві координати
дорівнюють 0.
В) Точки осі абсцис мають ординати, що дорівнюють 0.
Г) Точка В (-2;-2)належить ІІ чверті.
Відповідь: Г
- Чи правильно заповнена таблиця?
Координати точки |
(2;3) |
(-5;-1) |
(-4;6) |
(-3;5) |
Відстань до осі абсцис |
2 |
- 1 |
6 |
5 |
Відстань до осі ординат |
3 |
-5 |
4 |
3 |
5. Знайдіть помилки.
Дано: А (3;4); В (2;-1)
Знайти: АВ
Розв’язання
АВ = (4 - 2)2 + (4 - 1)2 =
ІХ Етап. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
«Геометрія 9» Розділ 3. §12 вивчити.
№414; №415(2); №418(2). Виставлення оцінок.